Jakie są rodzaje szkoleń pracowniczych?

Istnieje wiele metod rozwoju pracownika – jedną z najlepszych jest jednak udział w szkoleniach. To przede wszystkim bardzo dobra inwestycja ze strony przedsiębiorstwa. Niestety nie wszystkie firmy postrzegają to w tych kategoriach, obawiając się że wyszkolony pracownik może potem przejść do konkurencji, a pieniądze wydane na podniesienie jego umiejętności zostaną stracone. Jak się jednak okazuje, zdecydowana większość pracowników właśnie dzięki możliwościom udziału w kursach i szkoleniach czuje się bardziej związana z pracodawcą. Taka lojalność jest efektem poczucia docenienia, dlatego też nic dziwnego, że szkolenia pracownicze są dziś tak popularne. Może w nich wziąć udział w zasadzie każdy pracownik, niezależnie od wieku czy doświadczenia. Podniesienie kompetencji to dobry pomysł niezależnie od tego, czy dany pracownik ma już spore umiejętności, czy dopiero stawia swoje pierwsze kroki w danej branży. Zawsze można nauczyć się czegoś nowego, zawsze można robić coś szybciej, efektywniej i lepiej. Umiejętności i kompetencje zyskiwane na szkoleniach mogą przydać się w wielu różnych sytuacjach i z pewnością bardzo dobrze wpłyną na efektywność działań całej kadry. Tworzą również poczucie wspólnoty, ułatwiają komunikację i współpracę oraz podnoszą morale wśród pracowników. W tym miejscu warto nieco szerzej opisać rodzaje szkoleń, na jakie pracodawcy mogą wysłać swoich pracowników. Pierwszy podział dotyczy samej treści:

  • 1. Szkolenia twarde. Z reguły chodzi tutaj o przekazywanie specjalistycznej wiedzy i poszerzanie umiejętności, które to są ściśle związane z danym stanowiskiem. Najczęściej będą to więc szkolenia informatyczne, sprzedażowe, marketingowego czy z zarządzania finansowego bądź księgowości.
  • 2. Szkolenia miękkie. W tym przypadku chodzi z kolei bardziej o rozwój pewnych indywidualnych umiejętności pracownika i nastawione są na pozyskiwanie takich kompetencji jak dobra komunikacja, skuteczne zarządzanie czasem, radzenie sobie w sytuacjach stresowych czy asertywność.

    Mogą być to również szkolenia dotyczące sztuki negocjacji, rozwiązywania konfliktów albo zarządzania zespołem – z reguły w tego typu kursach biorą udział osoby, które zajmują bądź mogą zajmować stanowiska dyrektorskie i kierownicze.

Kolejny podział dotyczy dostępności:

  • 1. Szkolenia otwarte. Na takie szkolenia można zapisać się dobrowolnie, a udział w nich biorą ludzie z różnych miast czy firm.
  • 2. Szkolenia zamknięte. Przygotowane z reguły na potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa i przeznaczone tylko dla jego pracowników.

Ostatni podział, tym razem ze względu na formę:

  • 1. Warsztat. Z reguły bierze w nim udział grupa maksymalnie 15-osobowa, dzięki czemu każdy może się zaangażować.
  • 2. Konferencja. Rodzaj szkolenia, w którym bierze udział najwięcej osób – czasem nawet kilka tysięcy. To bardziej dzielenie się swoimi doświadczeniami czy wiedzą.
  • 3. Kurs. Często składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej, a do tego może kończyć się egzaminem. Prowadzony przez specjalistę, który przekazuje uczestnikom konkretną wiedzę za pomocą różnych metod.

.